POČETNA STRANICA

VUČNA SREDSTVA


Serija JŽ 38
(UK Liberation Class)
Lokomotiva JŽ 38-009 u Gorskom kotaru
Foto: nepoznato
 

Britanska lokomotiva tipa 1D (2-8-0) proizvod je tvornice Vulcan Foundry u Newton-le-Willows. Godine 1946. proizvedeno je ukupno 120 primjeraka.

Lokomotiva je bila namijenjena obnovi željezničkog prometa u ratom opustošenim zemljama Europe. Iako je projektirana kao tzv. "ratna lokomotiva" (poput njemačke serije 52, tj. JŽ serije 33), dizajnirana je za dugotrajnu službu i služila je sve do kraja parne vuče.

Spomenutih 120 lokomotiva dodijeljeno je kao pomoć u okviru programa United Nations Relief and Rehabilitation Administration (UNRRA), kako slijedi:

  • Jugoslavija 65 primjeraka (serija JŽ 38)
  • Poljska 30 primjeraka (serija PKP Tr202)
  • Čehoslovačka 15 primjeraka (serija ČSD 459.0)
  • Luksemburg 10 primjeraka (serija CFL 47)

    Tvornica Đuro Đaković u Slavonskom Brodu proizvela je 1957. i 1958. godine još 10 primjeraka ove lokomotive.

    Konstrukcija lokomotive JŽ 38 plod je visoko razvijene tehnologije izgradnje parnih lokomotiva. Bila je pouzdana u eksploataciji i jednostavna za održavanje. Posebnosti ove serije bili su okrugli parorazvodnici, zračna kočnica Westinghouse i parna kočnica. Nije imala vodočistača.

    Lokomotive serije 38 bile su namijenjene prije svega za vuču teretnih vlakova, ali su vukle i putničke i brze vlakove. Zbog svojih karakteristika bile su naročito pogodne za vuču na teškim brdskim prugama, stoga ih je većina raspoređena na Riječku prugu gdje su zamijenile starije lokomotive serije 32.

    Prvih poslijeratnih godina, nakon oslobođenja Rijeke i riječke luke od talijanske okupacije, pruga Rijeka - Moravice - Karlovac - Zagreb bila je jedna od najopterećenijih u bivšoj državi. Na riječkoj pruzi lokomotive serije 38 vukle su sve vrste vlakova na najtežoj brdskoj dionici Rijeka - Moravice - Rijeka sve do dolaska elektrolokomotiva serije JŽ 362 (HŽ 1061).

    Pri vuči brzih vlakova u pravilu je korištena vuča u tandemu (zaprežna + vozna lokomotiva). Pri vuči teretnih vlakova u pravilu je korištena vozna lokomotiva + rivalica na kraju kompozicije, a kod težih vlakova u sredinu kompozicije smještana je i treća lokomotiva.

    Lokomotive serije 38 korištene su za vuču vlakova na riječkoj pruzi sve do početka šezdesetih godina XX. stoljeća, kada je nabavljen dovoljan broj elektrolokomotiva serije JŽ 362. Uvođenjem elektrovuče na dionici Rijeka - Moravice serija 38 postupno je premještena na pruge X. koridora (Zagreb - Dugo Selo/Sisak - Novska - Vinkovci), gdje je vukla teške teretne vlakove sve do kraja parne vuče početkom sedamdesetih godina.


    Tehničke karakteristike

    JŽ 38 (UK Liberation Class)
    Proizvođač Vulcan Foundry, Velika Britanija;
    Đuro Đaković, Slavonski Brod
    U prometu od 1946.
    Tip 1D-h2
    2-8-0 (Whyte notation)
    Vrsta 45.19
    Broj cilindara 2
    Krmilo Walschaerts
    Snaga 832 kW / 1130 KS
    Adhezijska vučna sila 11 970 kg
    Masa (vlastita) 77,7 t
    Masa (u službi) 85,67 t
    Masa (adhezijska) 74,75 t
    Tender T 2'2'
    Masa praznog tendera 24,28 t
    Osovinski pritisak 18,5 t
    Brzina (maksimalna) 80 km/h
    Brzina (optimalna) 53 km/h
    Brzina (kritična) 16 km/h
    Zaliha vode 25 m3
    Zaliha ugljena 10,16 t
    Tlak pare u kotlu 16 atm (pregrijana para)
    Duljina (s tenderom) 19 964 mm
    Promjer pog. kotača 1450 mm
    Max. težina vlaka pri kritičnoj brzini
    (na usponu od 25 promila)
    310 t


  • Galerija fotografija

    Nacrt lokomotive serije 38
    Serija 38 s teretnim vlakom
    Foto: nepoznato
    Serija 38 s teretnim vlakom u riječkom kolodvoru
    Izvor: Novi list, 10. 10. 2004.
    38-002 s teretnim vlakom u Zagrebu
    Foto: Detlef Schikorr, Njemačka
    Lokomotiva 38-064 u Zagrebu
    Foto: David Sallery
    Lokomotiva 38-063 u Zagrebu
    Foto: David Sallery • 1965. g.
    Lokomotiva 38-046 u Slavonskom Brodu
    Foto: sdz361 • 1964. g.

    Priredili: Stanko Budisavljević, Tomislav Dornik

    Literatura:
    Zvonimir Horvat, Parna vuča u Hrvatskoj 1860.-1988., Zagreb 2005.
    Monografija "110 godine riječke željeznice", Rijeka, 1983.


    • • • • •

    © 2008 • Društvo prijatelja željeznice "Štacion", Rijeka. Sva prava pridržana.