POČETNA STRANICA

VUČNA SREDSTVA


Serija JŽ 27
(ranije MÁV 401)
Lokomotiva MÁV 401, broj 4451
Foto: nepoznato
 

Krajem 19. stoljeća mađarske državne željeznice (MÁV) imale su pod svojom upravom tisuće kilometara pruga, od kojih se dobar dio odnosio na planinske pruge teških parametara eksploatacije. Takva je pruga bila i naša riječka, pogotovo najteži dio Moravice - Rijeka. Prve mađarske brdske lokomotive imale su četiri vezane osovine, što je trošilo tračnice i otežavalo vožnju u oštrim zavojima malih radijusa, kakvima brdske pruge obiluju.

Nakon pozitivnih iskustava s Malletovim sustavom dvostruke ekspanzije pare, izrađena je lokomotiva osovinskog rasporeda B'B, kojoj je prvo postolje bilo zakretno, omogućivši bolje prilagođavanje zavojitim prugama. No, ta lokomotiva, serije IVd, kasnije MÁV 422, nije imala dovoljno snage, jer je kotao morao biti manji i lakši, kako bi lokomotiva zadržala nizak osovinski pritisak. Promet ekspresnih vlakova nije bio moguć ovim tipom lokomotive.

Rješenje je nađeno u povećanju osovinskog pritiska magistralne pruge Karlovac - Rijeka na 16.5 tona; inžinjeri u Budimpešti konstruirali su jaču lokomotivu, osovinskog rasporeda (1'B)'B. Tako je rođena serija IVe, kasnije poznata kao MÁV 401. Raspadom Austro-Ugarske monarhije, ove su lokomotive ostale na riječkoj pruzi i postale serija JŽ 27.

Lokomotiva serije 401 stigla je na riječku prugu 1905. godine. Prva je lokomotiva s dvojnim Mallet mehanizmom u nas. Mogla je vući vlak težine 290 t kritičnom brzinom od 14 km/h na usponu od 25 promila. No, zbog osovinskog pritiska od tada visokih 16.4 tona, lokomotiva se mogla koristiti samo na magistralnim pravcima. Svoj radni vijek gotovo u potpunosti provela je na najtežem vučnom odsjeku riječke pruge, između Rijeke i Moravica. Na parametarski lakšem dijelu od Moravica prema Zagrebu vuču su mogle obavljati i slabije lokomotive.

Završetkom 1. svjetskog rata na riječkoj se pruzi zateklo dvanaest lokomotiva ove serije. Ukupno ih je u Budimpešti napravljeno samo petnaest. Razlog malom broju proizvedenih primjeraka vjerojatno leži u brzom razvoju veće i jače Mallet lokomotive, serije MÁV 651 - ova šesteroosovinska lokomotiva ušla je u upotrebu samo četiri godine nakon serije 401. Vrhunac razvoja mađarskih Malletica je, naravno, MÁV 601 - njih je proizvedeno 60 primjeraka.


Tehničke karakteristike

JŽ 27 (MÁV 401; ranija oznaka MÁV IVe)
Proizvođač MÁVAG, Budapest
U prometu od 1905.
Tip (1'B)'B n4v
2-4-4-0 (Whyte notation)
Vrsta 45.16
Broj cilindara 4 (Mallet ekspanzija)
Krmilo Heusinger
Snaga 721 kW / 980 KS
Adhezijska vučna sila 13 050 kg
Masa (vlastita) 68,41 t
Masa (u službi) 75,17 t
Masa (adhezijska) 65,32 t
Tender T3
Masa praznog tendera 15,3 t
Osovinski pritisak 16,4 t
Brzina (maksimalna) 60 km/h
Brzina (optimalna) 34 km/h
Brzina (kritična) 14 km/h
Zaliha vode 14,5 m3
Zaliha ugljena 8,2 t
Tlak pare u kotlu 16 atm (zasićena para)
Duljina (s tenderom) 17 959 mm
Promjer pog. kotača 1440 mm
Max. težina vlaka pri kritičnoj brzini
(na usponu od 25 promila)
290 t


Galerija fotografija

Nacrt MÁV 401 lokomotive
Izvor: nepoznato
Lokomotiva broj 4451
Foto: www.malletlok.de
Jedna od lokomotiva serije JŽ 27
Foto: nepoznato

Tekst: Tomislav Dornik

Literatura:
www.malletlok.de
Monografija "110 godine riječke željeznice", Rijeka, 1983.
en.wikipedia.org


• • • • •

© 2008 • Društvo prijatelja željeznice "Štacion", Rijeka. Sva prava pridržana.
www.000webhost.com