POČETNA STRANICA

VUČNA SREDSTVA


Serija JŽ 11
(ranije MÁV 424)
Lokomotiva serije JŽ 11 s putničkim vlakom
Foto: nepoznato
 

Parne lokomotive serije JŽ 11 potječu od čuvene mađarske serije MÁV 424. Prvi primjerak ove univerzalne lokomotive s četiri pogonske osovine izgrađen je još 1924. godine, a u proizvodnji su - uz povremena poboljšanja konstrukcije - bile sve do 1956. U prvoj izvedbi bila su ugrađivana dva cilindrična vodočistača, a kasnije kupolni vodočistač Wagner. Druge posebnosti ove lokomotive su okrugli parorazvodnici, krmilo Heusinger i zračna kočnica Knorr-Westinghouse.

Lokomotive serije JŽ 11 u velikom su broju sudjelovale u vuči vlakova na riječkoj pruzi. Zbog različitih uvjeta na teškoj planinskoj dionici Rijeka - Moravice i lakšoj (uvjetno rečeno nizinskoj) dionici Moravice - Ogulin - Karlovac - Zagreb, u kolodvoru Moravice obavljana je zamjena lokomotiva. Brze i putničke vlakove od Rijeke do Moravica (i obratno) vukle su u pravilu po dvije lokomotive serije JŽ 38, a od Moravica do Zagreba (i obratno) lokomotiva serije JŽ 11. Kasnijih godina, postupnom elektrifikacijom pojedinih dionica Riječke pruge, lokomotive JŽ 11 vukle su brze i putničke vlakove od Ogulina do Zagreba (do 1965.) i od Karlovca do Zagreba (do 1966.). Na dijelu Riječke pruge od Zagreba do Oštarija (i dalje Ličkom prugom) vukle su brze i ubrzane vlakove sve do sredine sedamdesetih godina.

Na hrvatskim prugama vozile su dvije podvrste lokomotiva serije JŽ 11: starija, proizvodnje do 1947. godine, i novija, proizvodnje 1955.-1956. godine. Međusobno su se neznatno razlikovale u pojedinim detaljima (vidi: tehničke karakteristike), no vizualno su se razlikovale jer su novije lokomotive sprijeda imale usmjerivače strujanja zraka oko kotla.

Lokomotive serije JŽ 11 bile su jedna od najbrojnijih i najuspješnijih serija parnih lokomotiva na mreži bivših JŽ. Ukupno ih je u voznom parku JŽ bilo 365. Najviše ih je bilo upravo u Hrvatskoj, gdje su vukle ekspresne i brze vlakove na magistralnim prugama Zagreb - Vinkovci, Zagreb - Bihać - Split, Zagreb - Oštarije - Split, Zagreb - Moravice i Zagreb - Koprivnica (Gyekenyes) sve do dolaska dizel-električnih lokomotiva serije JŽ 661/HŽ 2061 i JŽ 664/HŽ 2062, a na Riječkoj pruzi do potpune elektrifikacije vuče. Također su vukle putničke vlakove, a krajem službe najčešće teretne vlakove.

Lokomotive serije JŽ 11 prometovale su hrvatskim prugama sve do 1981. godine, a najdulje su se zadržale u istočnoj Slavoniji (do dolaska dizel-električnih lokomotiva serije JŽ 645/HŽ 2044).

Uz ove lokomotive vezane su i neke povijesne zanimljivosti:

  • lokomotive 11-015, 11-022 i 11-023 vukle su tzv. "Plavi vlak" od 1947. do 1957. godine
  • lokomotiva 11-001 odvukla je 1. ožujka 1976. godine iz Zagreba u Sisak posljednji putnički vlak na parni pogon na X. koridoru
  • lokomotiva 11-041 bila je posljednja parna lokomotiva na kojoj je obavljena revizija u tvornici Janko Gredelj; ispraćena je uz prigodnu svečanost 27. listopada 1976. godine


    Tehničke karakteristike

    JŽ 11 (MÁV 424)
    Proizvođač GANZ-MÁVAG, Budapest
    U prometu od 1924.
    Tip 2D-h2
    4-8-0 (Whyte notation)
    Vrsta 46.15
    Broj cilindara 2
    Krmilo Heusinger
    Snaga 854 kW / 1160 KS
    Adhezijska vučna sila 9358 kg / 9500 kg
    Masa (vlastita) 77 / 78 t
    Masa (u službi) 85 / 86 t
    Masa (adhezijska) 58 / 59 t
    Tender T 2'2'
    Masa praznog tendera 27,6 t
    Osovinski pritisak 15 t
    Brzina (maksimalna) 90 km/h
    Zaliha vode 21 / 24 m3
    Zaliha ugljena 9 t
    Tlak pare u kotlu 14 atm (pregrijana para)
    Duljina (s tenderom) 20 978 / 21 039 mm
    Promjer pog. kotača 1606 mm

    Napomena: dvostruke vrijednosti u tablici odnose se na stariju i noviju varijantu lokomotive serije JŽ 11


  • Galerija fotografija

    Serija 11
    Foto: Detlef Schikorr, Njemačka
    Serija 11 s boka
    Foto: Detlef Schikorr, Njemačka
    S teretnim vlakom u Zagreb glavnom kolodvoru
    Foto: Detlef Schikorr, Njemačka
    Novija verzija s usmjerivačima struje zraka
    Foto: nepoznato

    Priredili: Stanko Budisavljević, Tomislav Dornik

    Literatura:
    Zvonimir Horvat, Parna vuča u Hrvatskoj 1860.-1988., Zagreb 2005.


    • • • • •

    © 2008 • Društvo prijatelja željeznice "Štacion", Rijeka. Sva prava pridržana.
    www.000webhost.com