POČETNA STRANICA

VUČNA SREDSTVA


Serija HŽ 1061
(ex. JŽ 362)
JŽ 362, podserija 100 u Zagrebu, u vrijeme kad su 4. i 5. peron glavnog kolodvora bili pod 3kV istosmjernim naponskim sustavom
Foto: D. Staničić
 

Električne lokomotive serije HŽ 1061 (prije JŽ 362) već gotovo 50 godine čine osnovu vuče putničkih i teretnih vlakova na riječkoj pruzi. Osamostaljenjem Republike Hrvatske, pruga Rijeka - državna granica u smjeru Slovenije također je potpala pod upravu riječke Vuče vlakova, pa se lokomotive serije 1061 koriste i na potezu Rijeka - Šapjane. U Šapjanama se vrši izmjena lokomotiva za vlakove koji nastavljaju put kroz Sloveniju.

Spomenuta pruga Rijeka - Pivka (poznata i kao Šenpeterska pruga) je do početka 90-ih godina 20. stoljeća bila pod upravom bivše ŽG Ljubljana, pa su vuču vršile lokomotive ljubljanske "Vleke", i to serije JŽ 362 (tzv. 'Mehovka'), identična lokomotivama osnovne serije ŽTP Zagreb, zatim JŽ 363 (tzv. 'Brižitka'), JŽ 342 (tzv. 'Moped'), te EMV JŽ 311/315, zvan 'Gomulka'.

U današnje vrijeme 1061 lokomotive još uvijek čine "kičmu" željezničkog prijevoza na pravcima Rijeka - Moravice i Rijeka - Šapjane, iako je zbog starosti i milijuna prijeđenih kilometara brojno stanje lokomotiva dosta tužno - aktivno je obično desetak lokomotiva obaju podserija. Pokušavalo se i s drugim lokomotivama koje mogu voziti na 3kV sustavu vuče - bile su iznajmljene tri poljske 8-osovinske lokomotive, serija PKP ET41 (HŽ 1081), a do početka 2008. godine na riječkoj pruzi korištene su i dvije iznajmljene Siemens ES64F4 (HŽ 1241) višesustavne lokomotive, popularno zvane 'Helge'. Kao ispomoć na najtežoj dionici Rijeka - Lokve često se koriste i dizel lokomotive serije HŽ 2063, tzv. 'Karavele' (prijašnja oznaka JŽ 663). No, za gotovo sav putnički prijevoz, kao i za glavninu teretnog prometa u riječkom čvoru, još uvijek su zadužene dobre stare 'Žutke'...


Nacrt i dimenzije



Tehničke karakteristike

HŽ 1061 lokomotiva osnovna podserija podserija 100
Proizvođač Ansaldo, Genova, Italija
U prometu od od 21. 11. 1960. do 1964. od 27. 6. 1968. do 1969.
Napon napajanja 3000 V =
Trajna snaga 2640 kW, 310 A pri 625 okr./min
Jednosatna snaga 3132 kW, 370 A pri 585 okr./min
Vučni elektromotori 6 x 440 kW, 310 A, 3000 V
Osovinski raspored Bo'Bo'Bo'
Duljina preko odbojnika 18400 mm 19440 mm
Masa lokomotive 108 t 112 t
Osovinski pritisak 18 t/os. 18,7 t/os.
Maksimalna brzina 120 km/h


Renumeracija
1061 lokomotiva

Sljedeći linkovi vode na svojevrsnu "osobnu kartu" svake 1061 lokomotive. Ideja je da se za svaku lokomotivu pojedinačno napravi kratak opis sa zanimljivim događajima i fotografijama kroz godine staža na riječkoj i šenpeterskoj pruzi.

Svaka pomoć u ovom obimnom poslu je dobrodošla! Ako imate fotografije ili tekstualni materijal o nekoj od 1061 lokomotiva, molimo vas da se javite na našu e-mail adresu.


Lokomotive serije HŽ 1061, osnovna podserija

001002004005006007009010011012013014015016017018019020021022023


Lokomotive serije HŽ 1061, podserija 100

101102103104105106 • 107 • 108109


Lokomotive koje nikad nisu renumerirane u seriju HŽ 1061

362-003 - modificirana u 462-002, kasnije renumerirana u 1161-002
362-008 - kasirana krajem '90-ih, nije bila u prometu od kraja '80-ih
362-106 - modificirana u 462-001, kasnije renumerirana u 1161-001

Uredio: Tomislav Dornik

Literatura:
Monografija 110 godine riječke željeznice, Rijeka, 1983.
Wikipedija: HŽ serija 1061


• • • • •

© 2008-2009. • Društvo prijatelja željeznice "Štacion", Rijeka. Sva prava pridržana.