POČETNA STRANICA

VUČNA SREDSTVA


Promjena lokomotiva u Moravicama
sučeljavanje sustava 3 kV= / 25 kV~
Izmjenična lokomotiva u dijelu kolodvora Moravice koji je pod istosmjernim naponom od 3 kV
Foto: Tomislav Dornik • 1. 6. 2008.
 

Elektrifikacija željezničkih pruga u bivšoj državi, započeta pedesetih godina 20. stoljeća, izvedena je istosmjernim sustavom napona 3 kV. Ovim sustavom je FS, talijansko državno željezničko poduzeće, elektrificiralo pruge u Sloveniji, kao i prugu Rijeka - Pivka. Te pruge su do kraja 2. svjetskog rata bile pod talijanskom upravom.

Pruga Rijeka - Zagreb u cijelosti je dovršena istosmjernim sustavom. No, Direkcija JŽ je za elektrifikaciju ostalih magistralnih pravaca odabrala moderniji sustav izmjeničnog napona 25kV / 50Hz , pa je sučeljavanje dvaju sustava napravljeno u Zagrebu, na glavnom kolodvoru.

Izmjena naponskog sustava osamdesetih je godina krenula iz Zagreba prema Rijeci, ali je dovršena samo do Moravica. Tako u Moravicama svi vlakovi moraju mijenjaju lokomotive, da bi mogli nastaviti svoj put prema Rijeci ili Zagrebu. Naravno, ovo ne vrijedi za dizel lokomotive, kao ni za višesustavne, kojih je nekoliko bilo u prometu do početka 2008. godine. No, električna vuča na ovoj se pruzi koristi za veliku većinu vlakova, pa je promjena lokomotiva u Moravicama svakodnevna praksa.

E pa, kako se vrši izmjena lokomotive u Moravicama? Najbolje nam to mogu opisati ljudi koji to svakodnevno rade - strojovođe. Evo opisa ove vrlo zanimljive procedure iz pera g. Vučkovića, dugogodišnjeg strojovođe s riječke pruge.

• • •

RV: Svi vlakovi u dolasku u Moravice, iz oba smjera, Zagreba i Rijeke, a koji su vučeni električnim lokomotivama, uvlače se u stanicu po posebnim pravilima, određenima za kolodvor Moravice, iz razloga što se tamo sučeljavaju dva različita napona napajanja kontaktne mreže, 25 kV izmjenične struje od strane Zagreba te 3 kV istosmjerne struje iz smjera Rijeke. Sučeljavanje je izvedeno tako što je svih 12 elektrificiranih kolosijeka odvojeno neutralnim vodom na, otprilike, 2/3 kolodvora, gledano od Zagreba, što je i označeno signalima za elektro-vuču. Postupak uvlačenja vlaka u kolodvor Moravice, kao i zamjena lokomotiva, propisan je u Poslovnom redu kolodvora Moravice.

Ukratko, proces se obavlja tako da, nakon što je osoblje lokomotive vlaka koji ulazi u kolodvor na jedan od prijemnih kolosijeka upozoreno signalima za elektro-vuču, obavlja radnje koje osiguravaju pravodobno isključenje lokomotive i spuštanje oduzimača napona (pantografa) prije nego lokomotiva dođe ispod područja neutralnog voda i kasnije napona druge vuče. Vlak inercijom prolazi u područje pod 'krivim' naponom. Nakon što se vlak zaustavio, premještaj dotične lokomotive se obavlja manevarskom dizel lokomotivom, ili elektro-lokomotivom drugog napona.

Lokomotiva koja vrši premještaj dolazi do lokomotive koju je potrebno premjestiti na slobodni kolosijek, pod njoj dotični napon. Nakon što je manevarski radnik istu otkopčao od vlaka i prikopčao za lokomotivu koja vrši prebacivanje, istu prevlači van skretničkog područja (prema Vrbovskom ili prema Brod Moravicama), nakon što se osoblje lokomotive koju je potrebno premjestiti preselilo u upravljačnicu koja će sada biti prva u smjeru vožnje. Ovo se radi zbog sigurnosti - osoblje mora nadzirati da li će biti postavljeni na slobodni kolosijek ili ne.

Ako se promjena vrši s dizel manevarskom lokomotivom, lokomotiva se gura do dijela kolodvora gdje je kontaktna mreža pod naponom dotične lokotive. Nakon što je dogurana, manevarsko osoblje je otkopčava od manevarske lokomotive, nakon čega manevarska lokomotiva ostaje i čeka dok osoblje premještene lokomotive istu premjesti po uputi manevarskih signala. Daljnja vožnja manevarske dizel lokomotive ovisi o prometnoj situaciji i potrebama u kolodvoru, za što će biti obavještena manevarskim signalima.

Ako se promjena radi s elektro-lokomotivom, 'mrtva' lokomotiva se gura do dijela odmah iza skretničkog područja. Tu se otkopčava i nezakvačena gura kako bi se odbacila na područje pod njoj dotični napon, pazeći pri tome na signale elektro-vuče. Nakon što se lokomotiva inercijom dokotrljala pod kontaktnu mrežu 'svog' napona, obavljaju se radnje za uspostavu rada, na koje se upućuje signalima za elektro-vuču, te čekaju upute staničnog radnika ili manevarskih signala. Lokomotiva koja je izvršila odbacivanje, ako je namjenjena za daljnju vuču vlaka sa kojega je 'skinula' lokomotivu, vraća se preko skretničkog podrucja prateći manevarske signale, te se upućuje na dotični vlak.

Time završava proces zamjene lokomotive u kolodvoru Moravice.

• • •

Video i foto galerija

Odbačaj u Moravicama
YouTube video: ivek1141

Pripremili: Radovan Vučković, Tomislav Dornik


• • • • •

© 2008 • Društvo prijatelja željeznice "Štacion", Rijeka. Sva prava pridržana.
www.000webhost.com