POČETNA STRANICA
Lokomotivska okretnica u Rijeci
Okretnica iz zraka
Foto: Patriot

Riječka lokomotivska okretnica smještena je zapadno od glavnog kolodvora i teretnog parka. Povezana je elektrificiranim kolosijekom s ostalim dijelom riječkog željezničkog čvora. Cestovnim putem do nje se dolazi ulicom koju većina Riječana i sada znaju kao "Industrijska", iako je ime promijenjeno u Baraćeva ulica.

Između ulice i morske obale smjestilo se ovo zanimljivo željezničko postrojenje koje se sastoji od motorizirane okretnice za lokomotive, spremišta za lokomotive s radionicama, te zgradama u kojima su nekad bili smješteni zaposlenici riječke Vuče vlakova.

U vrijeme parne vuče okretnica i pripadajuće radionice imale su puno veću važnost nego danas, kao i u vrijeme kad je cijela pruga Rijeka - Zagreb bila napajana istosmjernim naponom od 3 kV. Tada se glavnina većih zahvata i popravaka JŽ 362 (današnja HŽ 1061 serija) lokomotiva odvijala u Rijeci. Danas, kad istosmjerni sustav završava u Moravicama, pao je i broj aktivnih 1061 lokomotiva, pa ih se sada u prometu rijetko nalazi više od petnaestak. Svi veći popravci na vozilima odvijaju se u Zagrebu, pa je ovo postrojenje za izgubilo svoju važnost.

Planirani projekt izmjene sustava vuče cijelog riječkog čvora na izmjenični napon 25kV/50Hz mogao bi vrlo lako postati razlog za rušenje ovoga vrijednog objekta. Također, izgradnjom planirane ceste D403 koja bi trebala spajati novu kontejnersku luku sa zaleđem Rijeke, moglo bi se dogoditi da cesta prijeđe preko spojnog kolosjeka i odvoji okretnicu od ostatka željezničkog čvora.

Orto snimka riječke okretnice
 

Naš cilj je spriječiti ovaj crni scenarij i zaštititi okretnicu i zgrade oko nje od rušenja. Civilizirane države, u kojima je svijest o očuvanju tehničke baštine na puno većoj razini, nikada ne bi dopustile uništenje jednog ovako vrijednog objekta. Primjer? U Ljubljani je sličan objekt pretvoren u prostor na kojem djeluje željeznički muzej. Mađarski željeznički muzej u Budimpešti također drži svoje povjesne lokomotive u jednoj sličnoj okretnici, a slično je i u mnogim austrijskim i njemačkim gradovima.

Nakon što se osigura opstanak objekta, eventualni budući muzej Riječke pruge imat će prirodno 'stanište' u okretnici na Mlaci. Muzej željeznice bio bi, vjerujemo, svojevrsni 'magnet' domaćim i stranim 'railfanovima' i dobar razlog posjeta Rijeci i našoj županiji. Mogućnosti koje bi nastale osnivanjem muzeja (izložba restauriranih vozila, promotivne vožnje povijesnih lokomotiva,...) katapultirale bi Rijeku i Hrvatsku na railfanovsku kartu Europe.

Ovo će biti jedan od najvažnih i najtežih projekata DPŽ Štacion; nadajmo se da će Hrvatske željeznice, gradske vlasti i mediji prepoznati ovu ideju kao još jedan adut pri tranziciji grada Rijeke u turistički centar s mnoštvom zanimljivih sadržaja...

Tekst: Tomislav Dornik


Ciljeve društva za ostala područja djelovanja možete potražiti na ovim linkovima:

Očuvanje željezničke baštine >>
Promocija željeznice >>
Poticanje i razvoj modelarstva >>


• • • • •

© 2008 • Društvo prijatelja željeznice "Štacion", Rijeka. Sva prava pridržana.